31 Aralık 2003
SİRKÜLER NO: 2003/175 - GVK
Konu: Bazı Kanunlarda
Değişiklik Yapılması Hakkında Kanunla Gelir Vergisi Kanununda yapılan
değişiklikler hakkında
TBMM Genel Kurulunda kabul edilerek kanunlaşan ve Cumhurbaşkanlığı
makamının onayına sunulan 5035 sayılı Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması
Hakkında Kanun’la Vergi Usul Kanunu, 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil
Usulü Hakkında Kanun, Katma Değer Vergisi Kanunu, Gelir Vergisi Kanunu,
Kurumlar Vergisi Kanunu, Motorlu Taşıtlar Vergisi Kanunu, Damga Vergisi Kanunu,
Harçlar Kanunu, Belediye Gelirleri Kanunu, Eğitim Gider Vergileri Kanunu, Vergi
İadesi Hakkında Kanun, Teknoloji Geliştirme Bölgeleri Kanunu, Sosyal Sigortalar
Kanunu, 4306 sayılı Kanun ve 4733 sayılı Kanun da değişiklikler yapılmaktadır.
Yasa tasarısına istinaden yapılması düşünülen değişiklik ve düzenlemelerin
bir kısmına 24.12.2003 tarih ve 2003/160 sayılı sirkülerimizde yer verilmiş
olup tasarı TBMM Genel Kurulu’nda değiştirilerek kabul edilmiştir.
Resmi Gazete’de yayımlanması beklenilen 5035 sayılı Kanunla Gelir Vergisi
Kanununda yapılan değişiklik ve düzenlemeler aşağıda dikkatinize sunulmaktadır:
1. Gerçek
kişilerce 2004 yılında elde edilen stopaja tabi mevduat faizleri, repo
kazançları, özel finans kurumlarınca katılma hesaplarına ödenen kâr payları ile
menkul kıymet yatırım fonu kâr payları için yıllık beyanname verilmeyecektir.
4444 sayılı Kanunla Gelir Vergisi Kanunu’na eklenen geçici 55 inci madde
ile gerçek kişilerce (ticari işletmeye dahil olan gelirler hariç)
01.01.1999-31.12.2002 tarihleri arasında elde edilen ve tevkif suretiyle
vergilendirilmiş bulunan mevduat faizleri, repo kazançları, özel finans
kurumlarınca katılma hesaplarına ödenen kar payları ile menkul kıymet yatırım
fonlarının katılma belgelerine ödenen kâr payları için yıllık beyanname
verilmeyeceği, diğer gelirler nedeniyle beyanname verilmesi halinde de bu
gelirlerin beyannameye dahil edilmeyeceği hüküm altına alınmıştı. 4783 sayılı
Kanunun 8/2 maddesi ile de bu istisnanın uygulama süresi 31.12.2003 tarihine kadar
uzatılmıştı.
5035 sayılı Kanunun 48/ h) maddesi ile 1 Ocak 2004 tarihinden itibaren sözkonusu
istisnanın uygulama süresi 31.12.2004 tarihine kadar uzatılmaktadır.
Buna göre gerçek kişilerce (ticari işletmeye dahil olan gelirler hariç)
2004 yılında elde edilen ve tevkif suretiyle vergilendirilmiş bulunan;
-Mevduat faizleri,
-Repo kazançları,
-Özel finans kurumlarınca katılma hesaplarına ödenen kar payları ile,
-Menkul kıymet yatırım fonu kar payları
için yıllık beyanname verilmeyecek, diğer gelirler nedeniyle beyanname
verilmesi halinde de bu gelirler beyannameye dahil edilmeyecektir.
2. Gerçek
kişilerce elde edilen Devlet tahvili ve Hazine bonosu faizleri ve alım-satım
kazançları ile ilgili istisnanın uygulama süresi 1 yıl daha uzatılmıştır.
Gelir Vergisi Kanunu’na 4710 sayılı Kanunla eklenen geçici 59 uncu madde
ile gerçek kişilerce (ticari işletmeye dahil olan gelirler hariç), 26.07.2001-31.12.2002
tarihleri arasında ihraç edilen Devlet tahvilleri ve Hazine bonolarından elde
edilen faiz gelirleri ve alım-satım kazançları toplamının, 2001 yılında 50
milyar liralık kısmı, izleyen yıllarda da bu tutarın yeniden değerleme oranı
ile artırılmış tutarı olmak üzere, 2004 yılı sonuna kadar gelir vergisinden
istisna edilmişti. 4783 sayılı Kanunun 8/3 maddesi ile de istisnaya konu menkul
kıymetlerin ihraç tarihi 31.12.2003’e uygulama süresi de 2005 yılına kadar
uzatılmıştı.
5035 sayılı Kanunun 48/ j) maddesi ile 1 Ocak 2004 tarihinden itibaren
istisnaya konu menkul kıymetlerin ihraç tarihi 31.12.2004’e, uygulama süresi de
31.12.2006 tarihine kadar uzatılmıştır. Böylece, 31.12.2004 tarihine kadar
ihraç edilecek Devlet tahvilleri ve Hazine bonolarından elde edilecek faiz
gelirleri ve alım-satım kazançları da istisna uygulaması kapsamına dahil
edilmiş olmaktadır.
Buna göre, gerçek kişilerce (ticari işletmeye dahil olan gelirler hariç) 2004
yılında, 26.07.2001-31.12.2004 tarihleri arasında ihraç edilen Devlet
tahvilleri ve Hazine bonolarından elde edilen faiz gelirleri ve alım-satım
kazançları toplamının 156.505.290.000 TL’si gelir vergisinden istisnadır.
3. Gelir Vergisi
Kanunu’nun 94 üncü maddesine istinaden düzenlenen Muhtasar Beyannameler ertesi
ayın 20 nci günü verilecek, ödemeleri ise 26 ncı günü yapılacaktır.
Gelir Vergisi Kanunu’nun muhtasar beyanname verme
zamanı ile ilgili 98 inci maddesi gereği, Kanunun 94 üncü maddesi çerçevesinde vergi
tevkifatı yapmaya mecbur olanların bir ay içinde yaptıkları ödemeler veya
tahakkuk ettirdikleri kârlar ve iratlar ile bunlardan tevkif ettikleri
vergileri ertesi ayın 20 inci günü akşamına kadar, ödeme veya tahakkukun
yapıldığı yerin bağlı olduğu vergi dairesine bildirmeleri ve ödemelerini de
aynı süre içinde yapmaları mecburidir.
24.04.2003 tarihinde yayımlanan 4842 sayılı Kanunla
ertesi ayın 20’si olan Muhtasar beyanname verme ve ödeme süresi 1 Ocak 2004
tarihinden itibaren ertesi ayın 23’üne uzatılmıştı.
Bu kez 5035 sayılı Kanunun 48/ 4) e) maddesi ile 1
Ocak 2004 tarihinden itibaren Muhtasar beyanname verme süresi tekrar izleyen
ayın 20’sine alınmış ve 48/ 4) f) maddesi ile de beyanname verme süresi ile
ödeme süresi birbirinden farklılaştırılarak ödemenin, beyanname verilecek ayın
26 ncı günü akşamına kadar yapılacağı hüküm altına alınmıştır.
Buna göre 1 Ocak 2004 tarihinden itibaren Gelir
Vergisi Kanunu’nun 94 üncü maddesine istinaden düzenlenen;
-Aylık muhtasar beyannameler, ertesi ayın 20 nci günü verilecek
ve ödemesi 26 ncı günü yapılacaktır.
-Üç aylık muhtasar beyannameler, Ocak, Nisan, Temmuz
ve Ekim aylarının 20 nci günü günü verilecek ve ödemesi 26 ncı günü yapılacaktır.
4. Gelir geçici
vergi beyannameleri üç aylık dönemi izleyen ikinci ayın 10 uncu günü verilebilecek
ve ödemeleri de 17 nci günü yapılabilecektir.
Kanunun mükerrer 120 nci maddesine göre Bakanlar Kurulu, ticarî kazanç
sahipleri ile serbest meslek erbabının geçici vergi dönemlerini üç aya
indirmeye ve geçici verginin beyan ve ödeme sürelerini üç aylık dönemi izleyen
ikinci ayın 15 inci günü akşamı olarak belirlemeye yetkili olup hesaplanan
geçici verginin, geçici vergi dönemini izleyen ikinci ayın 15 inci günü
akşamına kadar vergi dairesine beyan edilmesi ve aynı süre içinde ödenmesi
gerekmektedir.
5035 sayılı Kanunun 48/ 4) g) maddesi ile 1 Ocak 2004 tarihinden itibaren
Bakanlar Kuruluna geçici verginin beyan süresini üç aylık dönemi izleyen ikinci
ayın 10 uncu, ödeme süresini ise 17 nci günü akşamı olarak belirlemeye yetki
verilmekte olup hesaplanan geçici verginin, geçici vergi dönemini izleyen
ikinci ayın 10 uncu günü akşamına kadar vergi dairesine beyan edilmesi ve 17
nci günü akşamına kadar ödenmesi gerekmektedir.
Bakanlar Kurulunun sözkonusu yetkisini kullanması halinde geçici vergi
beyannamelerinin üç aylık dönemi izleyen ikinci ayın 10 uncu günü verilmesi,
ödemesinin de 17 nci günü yapılması gerekecektir.
5. Yıllık Gelir
Vergisi Beyannameleri izleyen yılın Mart ayının 15 inci günü verilecek, 1.
taksitleri Mart ayının 31 inci, 2 inci taksitleri ise Temmuz ayının 31 inci
günü ödenecektir.
Gelir Vergisi Kanunu’nun 92 nci maddesi gereği, geliri sadece gayrimenkul
sermaye iradından ibaret olanların yıllık gelir vergisi beyannamelerini izleyen
yılın Ocak ayı içinde, geliri sadece basit usulde tespit edilen ticari
kazançlardan ibaret olanların yıllık gelir vergisi beyannamelerini izleyen
yılın Şubat ayı içinde, diğer hallerde izleyen yılın Mart ayı içinde vergi
dairelerine vermeleri zorunlu idi.
4842 sayılı Kanunun 11 nci maddesi ile 2003 yılı gelirlerine de uygulanmak
üzere, geliri sadece gayrimenkul sermaye iradından ibaret olanların da yıllık
gelir vergisi beyannamelerini izleyen yılın Mart ayı içinde vermelerine karar
verilmişti.
5035 sayılı Kanunun 48/ c) maddesi ile de 1 Ocak 2004 tarihinden itibaren
yıllık gelir vergisi beyannamelerinin verilme süreleri Mart ayının 15 inci günü
ve Şubat ayının 15 inci günü olarak yeniden belirlenmek suretiyle kısaltılmış
olup taksit dönemleri değiştirilmemiştir.
Buna göre 2003 yılı gelirlerine de uygulanmak üzere 1 Ocak 2004 tarihinden
itibaren ;
-Bir takvim yılına ait yıllık gelir vergisi beyannamesi (geliri sadece
gayrimenkul sermaye iradından ibaret olanlar dahil) izleyen yılın Mart ayının
15 inci günü verilecek ve 1 inci taksit 31 Mart, 2 nci taksit ise 31 Temmuz
günü ödenecektir.
-Geliri sadece basit usulde tespit edilen ticari kazançlardan ibaret
olanların yıllık gelir vergisi beyannameleri, izleyen yılın Şubat ayının 15 nci
günü verilecek ve Şubat ve Haziran aylarında iki eşit taksitte ödemesi
yapılacaktır.
6. Fakirlere
yardım amacıyla gıda bankacılığı faaliyetinde bulunan dernek ve vakıflara
bağışlanan gıda maddelerinin maliyet bedeli ticari kazançlardan indirilebilecektir.
5035 sayılı Kanunun 12 nci maddesi ile 1 Ocak 2004
tarihinden itibaren Kanunun 40 ıncı maddesine 10 uncu bent eklenmiş ve
fakirlere yardım amacıyla gıda bankacılığı faaliyetinde bulunan dernek ve
vakıflara Maliye Bakanlığınca belirlenen usul ve esaslar çerçevesinde
bağışlanan gıda maddelerinin maliyet bedelinin gider olarak indirilmesi kabul
edilmiştir.
Buna göre, Maliye Bakanlığınca belirlenecek usul ve
esaslar çerçevesinde fakirlere yardım amacıyla gıda bankacılığı faaliyetinde
bulunan dernek ve vakıflara 1 Ocak 2004 tarihinden itibaren bağışlanan gıda
maddelerinin maliyet bedeli, kanunen kabul edilen gider olarak kaydedilecektir.
Diğer yandan sözkonusu gıda maddelerinin teslimi de
KDV’den istisna olduğundan bu maddelerin alımı veya imali sırasında yüklenilen
KDV’lerin de maliyet bedeli içerisinde gider olarak kaydı gerekecektir.
7. Dekapaj
işleri inşaat işi sayılmaktadır.
5035 sayılı Kanunun 48/ 4) a) maddesi ile 1 Ocak
2004 tarihinden itibaren Gelir Vergisi Kanununun 42 nci maddesi değiştirilmiş
ve dekapaj işleri de inşaat işi kapsamına alınmıştır.
Buna göre 1 Ocak 2004 tarihinden itibaren dekapaj
işlerinin de birden fazla takvim yılına sirayet etmesi halinde, birden fazla
takvim yılına sirayet eden inşaat ve onarma işlerinde olduğu gibi kâr veya
zararının işin bittiği yıl kati olarak tespit edilmesi ve tamamının o yılın
geliri sayılarak mezkûr yıl beyannamesinde gösterilmesi ile % 5 stopaja tabi
tutulması uygulamasına başlanılmıştır.
8. Geçici
kabulün yapıldığını gösteren tutanağın idarece onaylandığı tarih, işin bitim
tarihi kabul edilecektir.
5035 sayılı Kanunun 48/ 4) b) maddesi ile 1 Ocak
2004 tarihinden itibaren Gelir Vergisi Kanununun 44 nci maddesi değiştirilmiş
ve inşaat ve onarma işlerinde geçici ve kesin kabul usulüne tabi olan hallerde geçici
kabulün yapıldığını gösteren tutanağın idarece onaylandığı tarihin işin bitim
tarihi olarak kabul edilmesine başlanılmıştır.
Buna göre 1 Ocak 2004 tarihinden itibaren inşaat ve
onarma işlerinde geçici ve kesin kabul usulüne tabi olan hallerde geçici
kabulün yapıldığını gösteren tutanağın düzenlendiği tarih yerine geçici kabulün
yapıldığını gösteren tutanağın idarece onaylandığı tarih, işin bitim tarihi
olarak kabul edilecektir.
9. Serbest
meslek erbabının hasılattan indirebileceği giderlerin kapsamı genişletilmiştir.
5035 sayılı Kanunun 13 üncü maddesi ile 1 Ocak 2004
tarihinden itibaren serbest meslek erbabının kazançlarının tespitinde kabul
edilen giderlerin kapsamı genişletilmiş ve serbest meslek erbabının da ticari
kazanç sahipleri gibi vergilendirilebilmeleri sağlanmıştır.
Buna göre 1 Ocak 2004 tarihinden itibaren serbest
meslek kazancının tespitinde aşağıda yazılı giderler hasılattan indirilecektir:
“1. Mesleki kazancın elde edilmesi ve idame
ettirilmesi için ödenen genel giderler
(İkametgâhlarının bir kısmını iş yeri olarak kullananlar, ikametgâh için
ödedikleri kiranın tamamı ile ısıtma ve aydınlatma gibi diğer giderlerin
yarısını indirebilirler. İş yeri kendi mülkü olanlar kira yerine amortismanı,
ikametgâhı kendi mülkü olup bunun bir kısmını iş yeri olarak kullananlar
amortismanın yarısını gider yazabilirler.).
“2. Hizmetli ve işçilerin iş yerinde veya iş yerinin
müştemilatındaki iaşe ve ibate giderleri, tedavi ve ilaç giderleri, sigorta
primleri ve emekli aidatı (bu primlerin ve aidatın geri alınmamak üzere
Türkiye'de kain sigorta şirketlerine veya emekli ve yardım sandıklarına ödenmiş
olması ve emekli ve yardım sandıklarının tüzel kişiliği haiz bulunmaları
şartıyla) ile 27 nci maddede yazılı giyim giderleri.
“3. Mesleki faaliyetle ilgili seyahat ve ikamet
giderleri (seyahat maksadının gerektirdiği süre ile sınırlı olmak şartıyla).
“4. Mesleki faaliyette kullanılan tesisat, demirbaş
eşya ve envantere dahil taşıtlar için Vergi Usul Kanunu hükümlerine göre
ayrılan amortismanlar (amortismana tâbi iktisadi kıymetlerin elden çıkarılması
halinde aynı Kanunun 328 inci maddesine göre hesaplanacak zararlar dahil).
“5. Kiralanan veya envantere dahil olan ve işte
kullanılan taşıtların giderleri.
“6. Alınan mesleki yayınlar için ödenen bedeller.
“7. Mesleki faaliyetin ifası için ödenen mal ve
hizmet alım bedelleri.
“8. Serbest meslek faaliyetleri dolayısıyla emekli
sandıklarına ödenen giriş ve emeklilik aidatları ile mesleki teşekküllere
ödenen aidatlar.
“9. Mesleki kazancın elde edilmesi ve idame ettirilmesi
için ödenen meslek, ilan ve reklam vergileri ile iş yerleriyle ilgili ayni
vergi, resim ve harçlar.
“10. Mesleki faaliyetle ilgili olarak kanun, ilam ve
mukavelenameye göre ödenen tazminatlar.
“Her türlü para cezaları ve vergi cezaları ile serbest
meslek erbabının suçlarından doğan tazminatlar gider olarak indirilemez.”
10. Mazbut
vakıflara yapılan bağış ve yardımlar ile eski eser tescilli abide eserlerin
bakımı, onarımı, restore edilmesi ve yaşatılması amacıyla yapılan bağış ve
yardımların tamamı yıllık beyanname ile bildirilen gelirden indirilecektir.
5035 sayılı Kanunun 14 üncü maddesi ile 1 Ocak 2004
tarihinden itibaren Gelir Vergisi Kanunu’nun yıllık beyanname ile bildirilecek
gelirlerden indirilebilecek sigorta primi, bağış ve yardımlarla ilgili 89 uncu
maddesine ekleme yapılmakta ve Vakıflar Genel Müdürlüğünün idaresinde ve
denetiminde bulunan mazbut vakıflar ile belediyeler dahil diğer kamu kurum ve
kuruluşları adına kayıtlı olan, Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kurulu
nezdinde eski eser tescilli abide eserlerin; bakımı, onarımı, restore edilmesi
ve yaşatılması amacıyla abide eserin kayıtlı olduğu kurum ve kuruluşlara
yapılan bağış ve yardımların tamamının yıllık beyanname ile bildirilen gelirden
indirilmesi kabul edilmektedir.
Buna göre 1 Ocak 2004 tarihinden itibaren;
-Vakıflar Genel Müdürlüğünün idaresinde ve
denetiminde bulunan mazbut vakıflar ile
-Belediyeler dahil diğer kamu kurum ve kuruluşları
adına kayıtlı olan Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kurulu nezdinde eski
eser tescilli abide eserlerin bakımı, onarımı, restore edilmesi ve yaşatılması
amacıyla abide eserin kayıtlı olduğu kurum ve kuruluşlara yapılan
bağış ve yardımların tamamı yıllık beyanname ile
bildirilen gelirden indirilebilecektir.
11. Fakirlere
yardım amacıyla gıda bankacılığı faaliyetinde bulunan dernek ve vakıflara
bağışlanan gıda maddelerinin maliyet bedelinin tamamı yıllık beyanname ile
bildirilen gelirden indirilebilecektir.
5035 sayılı Kanunun 14 üncü maddesi ile 1 Ocak 2004
tarihinden itibaren Gelir Vergisi Kanunu’nun yıllık beyanname ile bildirilecek
gelirlerden indirilebilecek sigorta primi, bağış ve yardımlarla ilgili 89 uncu
maddesine ekleme yapılmakta ve fakirlere yardım amacıyla gıda bankacılığı
faaliyetinde bulunan dernek ve vakıflara Maliye Bakanlığınca belirlenen usul ve
esaslar çerçevesinde bağışlanan gıda maddelerinin maliyet bedelinin tamamının
yıllık beyanname ile bildiren gelirlerden indirilmesi kabul edilmektedir.
Buna göre 1 Ocak 2004 tarihinden itibaren fakirlere
yardım amacıyla gıda bankacılığı faaliyetinde bulunan dernek ve vakıflara
Maliye Bakanlığınca belirlenen usul ve esaslar çerçevesinde bağışlanan gıda
maddelerinin maliyet bedelinin tamamı, ticari kazanç sahipleri dışında
gelirlerini yıllık beyanname ile bildiren diğer gelir sahiplerinin
gelirlerinden de indirilebilecektir.
12. Mazbut
vakıflara ait gayrimenkullerin kiralanması karşılığında bunlara yapılan kira
ödemelerinden gelir vergisi stopajı yapılmayacaktır.
Bilindiği üzere Gelir Vergisi Kanunu’nun 94/ 5. b)
maddesi gereği “Vakıflar ve derneklere ait gayrimenkullerin kiralanması
karşılığında bunlara yapılan kira ödemelerinden,” gelir vergisi stopajı
yapılmaktadır.
5035 sayılı Kanunun 48/ 4) d) maddesi ile 1 Ocak
2004 tarihinden itibaren madde “Vakıflar (mazbut vakıflar hariç) ve derneklere
ait gayrimenkullerin kiralanması karşılığında bunlara yapılan kira
ödemelerinden,” şeklinde değştirilmiştir.
Buna göre 1 Ocak 2004 tarihinden itibaren mazbut
vakıflara ait gayrimenkullerin kiralanması karşılığında bunlara yapılan kira
ödemelerinden gelir vergisi stopajı yapılmayacak ancak mülhak vakıflar ile
derneklere ait gayrimenkullerin kiralanması karşılığında bunlara yapılan kira
ödemelerinden gelir vergisi stopajı yapılmaya devam edilecektir.
13. Vakıflar ve
derneklerin iktisadi işletmelerinden elde edilenler dışında kalan ve tevkifata
tabi tutulmamış olan her türlü gelirlerinden gelir vergisi stopajı yapılmasını
öngören hüküm yürürlükten kaldırılmıştır.
4369 sayılı Kanunun 48 inci maddesi ile Gelir
Vergisi Kanunu’nun 94/ 6 ncı maddesine aşağıdaki c) bendi eklenmişti:
“Vakıflar ve derneklerin (kanunla kurulan dernek ve
vakıflar ile sendikalar, meslek odaları ve bunların üst kuruluşları, borsalar
ve siyasi partiler hariç), iktisadi işletmelerinden elde edilenler dışında
kalan ve tevkifata tabi tutulmamış olan her türlü gelirlerinden (dernek ve
vakıflara kuruluşları sırasında tahsis edilen sermaye, üyelerine emeklilik
aylık ve ikramiyesi vermek üzere çalışan vakıfların aidat gelirleri hariç,
sıfır oranda tevkifata tabi tutulmuş gelirleri ile bağış ve yardımlar dahil);
“i) Bakanlar Kurulu'nca vergi muafiyeti tanınan
vakıflar ve kamu menfaatlerine yararlı sayılan dernekler için (Bu bent
gereğince yapılan tevkifat binde birden fazla olamaz),
“ii) Diğer vakıf ve dernekler için (Bu bent
gereğince yapılan tevkifat yüzde birden fazla olamaz),”
Ancak stopaj oranlarını belirleyen Bakanlar Kurulu
Kararlarında stopaj oranının tüm dernek ve vakıflar için hep % 0 olarak
belirlenmesi nedeniyle bu madde fiilen uygulanmamıştır.
5035 sayılı Kanunun 49/ 2) maddesi ile de 1 Ocak
2004 tarihinden itibaren sözkonusu c) bendi yürürlükten kaldırılmıştır.
14. Yıllık
beyannamede gösterilen kazanç ve iratlardan kesilen vergilerin iade veya mahsup
usul ve esasları belirlenecektir.
Bilindiği üzere Gelir Vergisi Kanunu’nun 121 inci
maddesine göre yıllık beyannamede gösterilen gelire dahil kazanç ve iratlardan
bu kanuna göre kesilmiş bulunan vergiler, beyanname üzerinden hesaplanan Gelir
Vergisi’nden mahsup edilmekte, mahsubu yapılan miktarın Gelir Vergisi’nden
fazla olması durumunda aradaki fark vergi dairesince mükellefe bildirilmekte ve
mükellefin tebliğ tarihinden itibaren bir yıl içinde müracaatı üzerine de
kendisine red ve iade edilmektedir.
5035 sayılı Kanunun 15 inci maddesi ile 1 Ocak 2004
tarihinden itibaren Gelir Vergisi Kanunu’nun 121 inci maddesine ekleme
yapılmakta ve Maliye Bakanlığı’na, iadeyi mahsuben veya nakden yaptırma,
inceleme raporuna, yeminli mali müşavir raporuna veya teminata bağlama ve iade
için aranılacak belgeleri belirleme yetkisi verilmekte ve bu yetkinin; kazanç
türleri, iade şekilleri, geliri elde edenin veya ödemeyi yapanın hukuki statüsü
veya belli hadler çerçevesinde de kullanılabileceği belirtilmektedir.
Diğer yandan Kanuna göre sözkonusu mahsuben iade
işlemi, aranan tüm belgelerin tamamlanması koşuluyla, yıllık gelir vergisi
beyannamesinin verildiği tarih itibarıyla yapılacaktır.
İkmalen veya resen yapılan tarhiyatlarda mahsup
işlemi ise, mahsup talebine ilişkin dilekçe ve eklerinin eksiksiz olarak vergi
dairesi kayıtlarına girdiği tarih esas alınarak yapılacak olup aranan
belgelerin tamamlanması aşamasında yapılan tahsilatlar yönünden düzeltme
yapılmayacaktır.
15. Teknoloji
Geliştirme Bölgeleri Kanunu ile yönetici şirketler, bölgede faaliyet gösteren
gelir ve kurumlar vergisi mükellefleri ve bölgede çalışan araştırmacı,
yazılımcı ve AR-GE personeline 31.12.2013 tarihine kadar gelir ve kurumlar
vergisi istisnası tanınmaktadır.
5035 sayılı Kanunun 44 üncü maddesi ile 1 Ocak 2004
tarihinden itibaren 06.07.2001 tarih ve 24454 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan
4691 sayılı Teknoloji Geliştirme Bölgeleri Kanununa geçici 2 nci madde
eklenmekte ve
-Yönetici şirketlerin 4691 sayılı Kanun uygulaması
kapsamında elde ettikleri kazançlar ile
-Bölgede faaliyet gösteren gelir ve kurumlar vergisi
mükelleflerinin,
münhasıran bu bölgedeki yazılım ve AR-GE
faaliyetlerinden elde ettikleri kazançları 31.12.2013 tarihine kadar gelir ve
kurumlar vergisinden istisna edilmektedir.
Diğer yandan aynı madde ile bölgede çalışan;
-Araştırmacı,
-Yazılımcı ve
-AR-GE personelinin
bu görevleri ile ilgili ücretleri de 31.12.2013
tarihine kadar her türlü vergiden müstesna kılınmaktadır.
Yerverilen konularda ek bilgi istenildiğinde lütfen bizimle temasa geçiniz.
Saygılarımızla,
SİGMA
YEMİNLİ MALİ MÜŞAVİRLİK A.Ş.
ACK