14 Şubat 2025
SİRKÜLER NO: 2025/027–TTK
Konu: Pay Defteri, Yönetim Kurulu Karar Defteri ile Genel Kurul Toplantı Ve Müzakere Defterlerini elektronik ortamda tutacak olan şirketler belirlenmiştir.
“İşletmenin Muhasebesiyle İlgili Olmayan Ticari Defterlerin Elektronik Ortamda Tutulması Hakkında Tebliğ” 14.02.2025 tarihli ve 32813 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.
Söz konusu Tebliğ ile, Türk Ticaret Kanunu’nun “I - Defter tutma yükümlülüğü” başlıklı 64 üncü maddesinin dördüncü fıkrasında sayılan ticari defterleri (Pay defteri, yönetim kurulu karar defteri ve genel kurul toplantı ve müzakere defteri) elektronik ortamda tutmakla yükümlü olan ticaret şirketlerinin belirlenmesi, bu defterlerin elektronik ortamda oluşturulması, tutulması, saklanması ve ibrazı ile bu işlemlerin gerçekleştirileceği Sistemin işleyişine ilişkin usul ve esaslar düzenlenmiştir.
Tebliğ hükümleri uyarınca, aşağıda sayılan şirketler pay defteri, yönetim kurulu karar defteri ve genel kurul toplantı ve müzakere defterlerini elektronik ortamda tutmakla yükümlüdürler.
1-) 1 Ocak 2026 tarihinden itibaren kuruluşu ticaret siciline tescil edilen şirketler
2-) 1 Temmuz 2025 tarihinden itibaren aşağıdaki anonim şirketler
- Bankalar,
- Finansal kiralama şirketleri,
- Faktoring şirketleri,
- Tüketici finansmanı ve kart hizmetleri şirketleri,
- Varlık yönetim şirketleri,
- Sigorta şirketleri,
- Anonim şirket şeklinde kurulan holdingler,
- Döviz büfesi işleten şirketler,
- Umumi mağazacılıkla uğraşan şirketler,
- Tarım ürünleri lisanslı depoculuk şirketleri,
- Ürün ihtisas borsası şirketleri,
- Bağımsız denetim şirketleri,
- Gözetim şirketleri,
- Teknoloji geliştirme bölgesi yönetici şirketleri,
- 2499 sayılı Sermaye Piyasası Kanununa tabi şirketler,
- Serbest bölge kurucusu ve işleticisi şirketler.
Yukarıda sayılanlar dışında kalan şirketler ihtiyari olarak pay defteri, yönetim kurulu karar defteri ve genel kurul toplantı ve müzakere defterlerini elektronik ortamda tutabileceklerdir. Bu durumda söz konusu defterlerin tamamı elektronik ortamda tutulacaktır.
Defterlerini elektronik ortamda tutmaya başlayan şirketler, her ne sebeple olursa olsun söz konusu defterlerini yeniden fiziki ortamda tutamayacaktır.
Şirketlerin, bu Tebliğde belirlenen usul ve esaslar çerçevesinde tuttukları defterler geçerli kanuni defterler olarak kabul edilecektir.
Elektronik ortamda tutulan defterler için açılış ve kapanış onayı aranmamaktadır.
Söz konusu tebliğ 1 Temmuz 2025 tarihi itibariyle yürürlüğe girecek olup, Tebliğ metni konunun önemine binaen ekte dikkatinize sunulmuştur.
Yer verilen konularda ek bilgi istenildiğinde lütfen bizimle temasa geçiniz.
Saygılarımızla,
SİGMA
YEMİNLİ MALİ MÜŞAVİRLİK A.Ş.